F.M.Alexander

23. června 2013 v 22:39 | HaMBo |  Terapie a postupy inspirované vývojovou kineziologií

F. M . Alexander


F. M. Alexander byl australský herec, který vyvinul vzdělávací proces, který se dnes nazývá Alexander technika - jak dospět k lepší koordinaci . Je to forma vzdělávání a sebepoznávání . F. M. Alexandera zajímal absolutní základ života a zcela správně argumentoval , že dokud se bude někdo mizerně používat a jeho senzorické hodnocení bude nespolehlivé , bude i vše ostatní v životě takového člověka ovlivněno tímto špatným fungováním .
Frederick Matthias Alexander se narodil 20.ledna 1869 v Austrálii . zemřel 10.října 1955 . Byl nazýván " FM " . Miloval koně a divadlo . Už v mládí hrál v amatérských divadlech a rozhodl se " trénovat sám pro kariéru jako recitátor " . Kromě celoživotního vyučování své techniky byl recitátorem a jako hlasový učitel dával lekce výslovnosti . U F. M. Alexandera při recitacích se stále častěji začal projevovat chrapot a také občas stěží mluvil . Kamarádi si všimli jak během jeho recitace lapá po dechu , jak je uvedeno o čtyřicet let později ve své knize Využití já " . Různá lékařská doporučení a poradenství nemělo žádné výsledky . Stále se hledala fyzická příčina a bohužel nic . Alexander usoudil , že při recitaci zřejmě dělá něco jiného , když ztrácí hlas , než když hovoří s přáteli a tak začalo sebezkoumání .
Začal se pozorovat v zrcadlech . Používal jedno pro pohled zepředu a dvě pro boční pohled . Vypozoroval , že když mluví nahlas zaklání hlavu dolů a dozadu . Pokud mluví normálně , tak ji zaklání jen mírně . Také si všiml , že když nasával vzduch hlubokým nádechem a tah hlavy dozadu stlačoval larynx ( oblast v hrdle ) . Při vypětí , stresu hlava se zaklání dozadu a dolů . Vyvinul hypotézu , že tento obvyklý model tahání hlavy dozadu a dolů zbytečně narušuje normální fungování celkové posturální , dýchací a hlasové mechanismy .
Dával důraz na stálé se zlepšování každodenních činností . Od ranního vstávání , sezení v zaměstnání i práce na zahrádce , tak uléhání do postele . Vše co děláme můžeme dělat dobře a tím podporovat zdravé fungování organismu , anebo tak , že dobré fungování poškozujeme . Zdůrazňoval , že je důležité k zlepšení používání sebe sama je potřeba převzít zodpovědnost ve svém každodenním životě . Tato příležitost převzít zodpovědnost za sebe sama - je důležitým aspektem techniky . Není to pouze pro tělesnou aktivaci , ale i pro mentální . Dnešní uspěchaná doba , která si žádá rychlé rozhodování , vytváření neustálého stresu , kde jsme pod stálým tlakem , podráždění a vzrušení se zdá , že náš nervový systém se nestačí se vším vypořádat . Jak reagujeme na stres a prostředí je u každého jiný , ale Alexandrova technika nás může naučit , jak se lze od těchto zažitých návyků zneužívání oprošťovat . Tuto techniku lze uplatnit v kterékoli životní situaci .
Alexander se zabýval celou bytostí , fyzickou i myšlenkovou . Nazýval to " psycho-tělesná jednota " .Dokazuje , že každá tělesná činnost má myšlenkovou komponentu . To jak myslíme , ovlivňuje jak to v dané situaci děláme . Horší jsou stresové situace , jako je mluvení před někým : například před publikem , nebo skládání zkoušek . Ale dobré je , že naše chování je ovládáno zvykem a zvyk se dá změnit za jiný . Tím získáme nové dovednosti a tyto " nové dovednosti " byly součástí vyučovacího procesu Alexanderovi techniky . Zde se vracíme na samí prvopočátek a to : sebezkoumání a sebepozorování v obvyklém omezení pohybu a mysli . Je potřeba se bedlivě pozorovat , bez představy o tom co je dobré a co špatné . Důležité je zjemnit a zostřit zpětnou vazbu odezvy vykonaného pohybu , myšlenky či citového prožitku . Musíme se seznámit se způsobem , který naše myšlenkové stavy vyvolávají tělesné problémy . Objektivně hodnoceno např. : změny ve svalu vyvolaly v důsledku práce s Alexanderovou technikou novou senzorickou zpětnou vazbou , kterou mozek přijímá . Senzorické mechanismy konkrétního svalu se začínají probouzet a zpočátku to mohou být velmi podivné pocity . S tím jak se více pracuje s technikou počet nesprávných fixací se stále snižuje . Svaly pracují svobodněji , klouby jsou mobilnější a méně náchylné k fixaci nevyvážené polohy . Poté odpovídá správný pocit , správnému stavu .
Třeba naše vzpřímená páteř je trvale vystavena tlaku zemské přitažlivosti - oproti páteřím čtyřnohých zvířat . Žijeme v průměru mnohem déle než většina ostatního tvorstva a tak má páteř víc času degenerovat . Vědecké pokusy prokázaly , že lidská páteř degeneruje mnohem rychleji než vše ostatní . Z tohoto pohledu je Alexandrova technika evoluční , jelikož učí člověka jak kvalitně působit ve vzpřímené poloze a vyvažovat gravitační tlak na páteř tak , aby se páteř prodlužovala směrem nahoru a nehroutila se směrem dolů . Pokud začne člověk s bolestí zad v důsledku zneužívání se praktikovat techniku , pak bolesti ustoupí , jak se začne sám lépe používat . Například se doporučuje dvakrát denně a to v poledne a zhruba v osmnáct hodin provádět uléhání napolo naznak ( semi-supinová pozice ) na dvacet minut až půl hodiny . Tělo má možnost se nakrátko přenést ze svislé do vodorovné polohy tak , aby gravitace nepůsobila směrem dolů skrze páteř . Tato poloha je silně odpočinková a omlazující . Je potřeba celému tělu dopřávat odpočinku a správnému fungování , aby nám mohlo déle řádně sloužit .
Pouhý týden před smrtí řekl Alexander jednomu ze svých pomocných učitelů , že práce do které se dali , je jen škrábnutím na povrchu věci . Jeho idea " vědomého ovládání " má v každé době své místo . Pokud vím co dělám a ještě lepší vědět , jak a čím se to dá ovládat má obrovský obohacující význam každého života . Protože mechanismus lidské bytosti nám umožňuje se sebe poznat a zdokonalit se . Je na každém s jakým nasazením a odhodláním se začne používat .



Použitá literatura : Internet
Umění proměny , Glen Parková , Nakladatelství Alternativa



HaMBo

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama