Co má dítě umět ve věku 18ti měsíců

15. června 2013 v 11:12 | ZuJak |  Raný motorický vývoj (0 - 3 roky)

Milníky ve vývoji osmnáctiměsíčního batolete



Děti se většinou vyvíjejí v přirozené a předvídatelné sekvenci dovedností. Ale samozřejmě každé dítě je individuální, jedno může mít více vyvinuté např. řečové schopnosti, ale může být pozadu v motorickém vývoji.




Fyzický vývoj




Přírůstek váhy je v období 12-24m menší, než v předchozím kojeneckém období. V tomto období dítě přibere 1,4-2,3kg, vyroste o 7,6-12,7cm a jeho obvod hlavy se zvětší o cca 2,5cm.

Dítě v tomto období ztrácí vzhled kojence a nabývá vzhledu staršího dítěte. Většinu času je neposedné, velmi se pohybuje. Kolem 18m nemá dítě už buclatý obličej, ačkliv poměr hlavy k tělu je stále větší (než u dospělého). Rostou mu první stoličky, špičáky. Stále potřebuje spát cca 13-14h/den. Anteriorní fontanela dítěte je nyní již zcela uzavřena. Dítě roste pomaleji a má nižší apetit, než v předchozích měsících, s čímž souvisí i menší váhové přírůstky.

Dítě je schopno ovládat svěrače (tato schopnost se dle výzkumů vyvýjí právě kolem 18m), tudíž kontrolovat vylučování, ale ještě nemusí být schopno užívat toaletu (nočník). Je také schopno oznamovat, že vykonalo potřebu, nejprve po a poté i před vyměšováním.

Běh dítěte v tomto věku vypadá napjatě a dítě často padá. Vyjde schody s přidržováním se jednou rukou (zábradlí, ruka dospělého).

Další dovednosti uvádím v bodech:

-postaví věž z více kostek (2-4)

-umí používat lžíci a hrnek

-napodobuje čmárání po papíře, snaží se udělat rovnou čáru

-umí otoči 2-3 stránky knihy naráz

-vstane z polohy na všech čtyřech bez pomoci, držení se či opírání o něco

-chodí samo bez pomoci.

-užívá palmární úchop, což je koordinace pohybu ruky mezi prsty a zápěstím. Tento úchop umožňuje dítěti jíst lžící.




Sensorické a kognitivní schopnosti



-vyjadřuje náklonnost

-má separační úzkost

-naslouchá příběhu či prohlíží obrázky

-umí říci 10 nebo více slov, když je požádáno

-políbí rodiče svraštělou pusou

-ukazuje více částí těla

-rozumí a identifikuje běžné objekty

-často napodobuje

-je schopno si samo svléknout některé části oděvu (rukavice, čepice, ponožky)

-začíná cítit smysl pro vlastnictví, identifikuje lidi a věci a říká "moje"




  • Mentální schopnosti

Dítě ve věku 18m si uvědomuje samo sebe jako oddělené od ostatních, vyvýjí se jeho ego. Dokáží si představit nebezpečí a často se uchylují k rodičům pro ochranu.

Dítě je schopné najít schovaný předmět, když vidělo, kam byl schován.

Dítě začíná hrát hru na předstírání, např. předstírá že krmí plyšová zvířata atd.

Umí ukázat na části těla, je-li vyzváno.




  • Sociální a emocionální vývoj

18m dítě nejeví příliš zájem hrát si s ostatními dětmi, ale dokáže si s nimi hrát "paralelně", tzn. Děti si hrají vedle sebe stejnou hru, ale neinteragují spolu. Soustředí se zejména na dospělé, jako hlavní vzor sociálního chování.

Dítě je velmi zvídavé, prozkoumají vše ve svém dosahu.

Dítě se rádo chlubí rodičům s tím, co dokázalo udělat, často vyžaduje pozornost rodiče při hře a sleduje jeho reakci na jeho konání.

Dítě hodně napodobuje dospělé, jejich pohyby, výrazy tváře, tón hlasu atd.




  • Jazykový vývoj

Dítě ve věku 18m má 10x vyšší slovní zásobu pasivní, než aktivní.

Zná jména některých lidí, částí těl a věcí. Může ukazovat na obrázky v knize, je-li požádáno.

Dítě používá svůj vlastní jazyk, někdy nazýván "žargon", který je směsí vymyšlených slov a srozumitelných slov.

Poslechne víceslovné pokyny, přinese na požádání svou hračku.



Zdroje:

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002011.htm

http://children.webmd.com/milestones-for-an-18-month-old-child
 
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama