3.2.2. Věk 6 - 8 týdnů & kvantitativní charakteristiky motorického vývoje aneb lokomoční stadia aneb "co umí" jedinec daného věku

24. června 2013 v 14:25 | Lucie Rychetská |  Raný motorický vývoj (0 - 3 roky)
Při posuzování psychomotorického vývoje dítěte bychom neměli opomíjet, že každé dítě je jiné a vývoj každého dítěte je jedinečný. Rychlost, s jakou se dítě vyvíjí v prvním roce života, nenapovídá téměř nic o jeho budoucích schopnostech či inteligenci. Děti se učí nové dovednosti většinou v podobném pořadí, více se liší doba, kdy si novou dovednost osvojí, vývoj dítěte často probíhá ve skocích, po kterých následují období, kdy se zdánlivě nic neděje.
Všechny dovednosti mají určitá pravidla, která souvisí s uzráváním centrálního nervového systému novorozence/ kojence/ dítěte. Tyto dovednosti se dostavují v přesných časových obdobích, ale určitá variabilita je běžná v závislosti na vnějším prostředí (matka, rodina atd.)
Hlava & Poloha na bříšku
V období od 4. týdne je dítě schopno zvednout bradu maximálně v úhlu 45 stupňů. Při přitahování do sedu hlava mírně padá dozadu, méně než dříve. Pokud dítě držíme v sedu, je od 6. týdne schopno hlavičku držet chvilku vzpřímeně, ale pak mu opakovaně padá dopředu. Od 8. týdne dítě udrží v poloze na bříšku váhu hlavy a hrudníku na předloktích, hlavu a ramena zvedá v úhlu 45 - 90 stupňů s podložkou. Při přitahování do sedu mu jen mírně padá hlava dozadu.
Vrozené reflexy
Od 8. týdne vymizí vrozený uchopovací reflex, dítě občas udrží předmět, ale jen malou chviličku, ručičky již tedy nemá sevřené v pěsti, jako v předchozím období. Také se snaží uchopit předmět, ale špatně odhaduje vzdálenost.
Vnější podněty
Od 6. týdne se dítě krátce usmívá na matku, úsměvů během tohoto období přibývá a postupně jsou delší a intenzivnější. Dítě se schopno v poloze na zádech sledovat kývající se hračku a také pozoruje pohybujíc se věci a osoby. Od 8. týdne dítě kývající se hračku pozoruje z jedné strany na druhou a to v úhlu 180 stupňů, velmi rychle si všímá nových předmětů. Vyluzuje zvuky a vokalizuje je a má z toho velké potěšení. Vleže na zádech pozoruje pohyby svých ručiček.
Dítě na konci 2. měsíce by mělo reagovat úsměvem na úsměv, sledovat předmět, který matka/otec drží ve vzdálenosti 15 cm nad jeho obličejem, reagovat na hlasitý zvuk (reakcí může být leknutí, pláč nebo naopak jeho utišení), vydávat i jiné zvuky než pláč (např. broukat).
Použitá literatura:
Elizabeth Fenwicková: Velká kniha o matce a dítěti
http://www.maminkam.cz/vyvoj-ditete-rok-1-mesic-2
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama