3.2.11. Co má umět dítě ve věku 3 roky

27. května 2013 v 22:07 | MaKos |  Raný motorický vývoj (0 - 3 roky)


3.2.11. Co má umět dítě ve věku 3 roky


V období třetího roku věku jsou pokroky u dítětě podstatně pomalejší a vše se připravuje k závěru batolecího věku.

Ve třech letech zažijeme další velký předěl ve vývoji dítěte.

Pokroky v pohybovém vývoji:

1. hrubá motorika (pohyblivost):

· schopnost udržet rovnováhu - nyní vyspívá poměrně rychle, není navenek příliš znatelná, ale je důležitou podmínkou pro mnohé dovednosti, které jsou velmi výrazné, dítě experimentuje s udržením rovnováhy

· dítě dokáže chodit po špičkách - udrží rozvnováhu na malé ploše chodidla

· dokáže kopnout do míče

· některé děti i snožmo skáčou

· neúnavně trénuje výstup a sestup po schodech

· testová situace pro tento věk je, že když jde dítě po schodech dolů pak dokáže z posledního schodu seskočit - někdy je potřeba mu nabídnout např. prst jako oporu

· chce chodit po úzké lavičce nebo po vyvýšené obrubě chodníku - opět za pomoci opory např. prstu

· Pozor! Pokud se toto vše dítěti zatím nevede úplně dokonale a místo skoku udělá jen jakýsi velký krok dolů pak to neznamená pohybovou zaostalost, ale je v mezích vývojové normy pro tento věk.

· dítě chytne velký míč do obou rukou

· dítě běhá

· dokáže stát na jedné dolní končetině po dobu 3 sekund

· začíná jezdit na tříkolce, od tří let je dítě schopné začít se učit jezdit na kole a lyžovat



2. jemná motorika

· dítě používá příčný úchop s nataženým ukazováčkem

· jí vidličkou

· dítě staví kostky na sebe, dělá věž nebo komín, tak jako to dělalo ve dvou letech, ale s rozdílem, že komín je vyšší, třeba ze sedmi či osmi kostek (deset kostek je norma pro 3 roky)

· ve dvou letech začínalo řadit kostky za sebou a dělat tzv. vlak, který ještě nebyl dokonalý a byl krátký. Nyní jsou vagóny v "zákrytu" a vlak je tak dlouhý, kam až kostky stačí. Zde je výhodou, že kostky na rozdíl od komínu nepadají a může se zde začít trénovat tendence něco dokončit, dodělat dokud je dostatek kostek.

· skládá různé skládačky (které i nadále zůstávají účinným způsobem pro zlepšení koordinace rukou a očí), pokud zjistíme, že umí složit rychle jednoduchou skládanku, je dobré mu ji vyměnit za složitější

· dítě rádo "čmárá" přes celý papír, do knížek i časopisů, kreslí křídou na tabuli

· maluje zakulacené tvary

· přelévá tekutinu z pohárku do pohárku

· skládá papír a začíná navlékat korálky

· rozbaluje bonbony

· svléká si oblečení, s pomocí se obléká

· umývá si ruce, udržuje čistotu



3. Dosažení 3. let věku je velkým zlomem ve vývoji dítěte:

· dochází ke sklopení pánve

· vytváří se klenba nožní

· většinou nastupuje do mateřské školy, kde začíná navazovat přátelství s vrstevníky (koncem 3. roku si děti začínají již hrát spolu a ne vedle sebe)

· samo se představí a naopak se zeptá na jméno kamaráda

· kamarádovi nabídne svou hračku a má radost, když ji přijme

· je samostatné při stolování

· dítě rádo zpívá a pamatuje si krátké písničky, řekne krátkou básničku

· spojuje více vět dohromady a umí vyprávět krátký příběh

· napodobuje dospělého a rádo mu pomáhá



Konec 3. roku ukončuje jednu vývojovou etapu (batolecí věk) a nastupuje věk předškolní.

Psychologové vypočítali, že za tři roky dosavadního vývoje získalo dítě tolik, kolik nezíská za celou další dobu až do dospělosti. V péči matky (do věku tří let) získává více než ve všech školkách, základních školách, středních i vysokých školách, které bude v budoucnosti navštěvovat.


Použitá literatura:


1) MATĚJČEK, Z.: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005



 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama